مقالات

آون ازمایشگاهی یافور خشک کننده چیست؟

انواع آون آزمايشگاهي و کاربرد آن در آزمايشگاه :

آون يا فور وسيله­اي است داراي يک محفظه با حجم­هاي مختلف که جهت گرم کردن مواد و يا خشک کردن مواد مرطوب

تا حرارت 250 يا 320 درجه سانتي­گراد بکار مي­رود­ .

يک نوار فايبرگلاس با عمر طولاني بر روي درب آن تعبيه شده تا حرارت داخل محفظه ازدست نرود .

گرمايش در داخل محفظه همچنان يکنواخت و با دقت زياد قابل کنترل مي­باشد . يکي از عوامل بسيار مهم در طول عمر آون آزمايشگاهي عايق بندي محفظه آن مي باشد .

محفظه داخلي آن در دو نوع از جنس آلومينيوم و استيل ضد زنگ ساخته شده است که طراحي آن به گونه­اي مي­باشد که به سادگي مي توان آن را تميز کرد.

آون­ها داراي طبقات با تعداد مختلف با توجه به حجم­هاي آنها مي باشد . اين طبقات از جنس خود محفظه بوده و مي توان بسادگي آن­ها را جا­به­جا کرد .

آون­هاي آزمايشگاهي در ابعاد 55 و 110 و 220 ليتري ساخته مي­شود .

مشخصات اصلی :

از «آون» یا «فور خشک کننده» در آزمایشگاه ها به منظور خشک کردن و استریل کردن ظروف شیشه‌ای و فلزی استفاده می‌شود.به طور معمول ، آون‌ها در محدوده حرارتی بین دمای اتاق تا 350 درجه سانتیگراد کار می‌کنند. اگرچه انواعی از فورها هستند که تا دمای 600 درجه سانتیگراد را نیز تأمین می‌نمایند. از آون‌ها با اسامی «آون هوای داغ» و یا «گرم خانه» نیز یاد می‌شود.

کاربرد :

از آون به منظور استریل یا خشک کردن وسایل شیشه‌ای و یا فلزی که در آزمایشگاه به کار می‌رود ، استفاده می‌شود. استریل و خشک کردن وسایل فلزی تمیز شده با کمک حرارت و در دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 2 ساعت صورت می‌گیرد. با افزایش تدریجی دمای آون ، رطوبت موجود در وسایل شیشه‌ای تبخیر شده و بنابراین موجب از بین رفتن هر گونه فعالیت بیولوژیکی خواهد شد.

آون­ها با توجه به تنوع ساختار 

آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم تايمردار .آون آزمايشگاهي محفظه استيل تايمردار .آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم ديجيتال .آون آزمايشگاهي محفظه استيل ديجيتال .آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم هوشمند .آون آزمايشگاهي محفظه استيل هوشمند .آون آزمايشگاهي محفظه آلومينيوم هوشمند فن دار

کنترل کیفیت دستگاه آون آزمایشگاهی

پس از هربار استفاده لطفاً آزمایش فور ( لوله براون Browne ) انجام دهید و تغییر رنگ مناسب ( از قرمز به سبز ) را در پایان هر استفاده بررسی نمایید.در مواقعی که دماسنج یا نمایشگر درجه حرارت وجود ندارد یا به طور کلی نمی توان از پایش فیزیکی استفاده کرد باید آزمایش های بیولوژیکی مربوطه انجام شود. باید اثبات نمود که سیکل سترون سازی ، حداقل 105 اسپور باسیلوس سوبتیلیس واریته نایجر را غیر فعال ساخته است.D-Value اسپورهای مصرفی در حرارت 160°C معادل 10-5 و Z-Value آنها حدود 25 است .D-Value مشخص می کند در یک دمای مشخص چه میزان باکتری از بین رفته است و برای نابود شدن 90% ارگانیسم های زنده مدت زمان مورد نیاز بر حسب دقیقه نشان داده می شود .Z-Value معیار اندازه گیری مقاومت حرارتی اسپورها بوده و مقدار آن به صورت حرارت مورد نیاز جهت نابودی اسپورها ( بر حسب درجه سانتی گراد ) تقسیم بر ده نشان داده می شود .

کالیبراسیون

طبق  دستورالعمل دستگاه انجام می شود .

ایمنی در دستگاه فور

استفاده از دستکش مقاوم به حرارت و محافظ چشم موقع کار با دستگاه آون آزمایشگاهی الزامی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *